U Parku dobavljača Grošnica, koji kao i fabrika “Fijat automobili Srbija” ima status slobodne carinske zone, proizvodne hale su završile četiri kompanije koje su među glavnim proizvođačima automobilskih delova za “Fijat”. Kako je za “Blic” izjavio Nebojša Zdravković, zamenik gradonačelnika Kragujevca, izgrađene su fabrike na 35.000 kvadrata površine koje će početi da rade do kraja januara.
- Cela industrijska zona Grošnica ima površinu od 29,7 hektara, a do sada je zauzeta samo polovina. U četiri hale je instalirana i oprema sa svim mašinama i sve je gotovo za početak proizvodnje novog automobila “l zero” koja treba da krene krajem aprila ili početkom maja. Uz to, važno je i što su na matičnu lokaciju fabrike automobila došle još tri velike firme koje prave delove za prvu ugradnju “Fijata”, a svoj dolazak su najavile još tri kompanije. Prema ugovoru koji je “Fijat” potpisao sa državom, 80 odsto delova za novi model automobila treba da se pravi u Srbiji. “Fijat” će u matičnoj fabrici uposliti 2.433 radnika, ali će u fabrikama koje prave delove posao u samom početku naći još 1.500 radnika - kaže Zdravković.
Kako saznajemo u Ministarstvu ekonomije, “Fijat” i u Srbiji sprovodi poslovnu politiku koja je identična za sve njegove kompanije u svetu. Njihov interes je da komponentaši budu što bliže i uglavnom na samoj matičnoj lokaciji fabrike. Zato su svi proizvođači velikih i vitalnih delova za njegova vozila već pri kraju gradnje pogona u krugu od par kilometara.
- U krugu “Fijata” su locirane dve fabrike grupacije “Manjeti” koje prave izduvne sisteme i kontrolne table, i “Džonson kontrol“ koji izrađuje enterijer. U industrijskoj zoni “Grošnica”, udaljenoj nepun kilometar, smeštene su četiri firme - “Sigip” koji pravi plastične i gumene delove, “Džonson kontrol” sa sedištima, HTL koji izrađuje točkove, i “Promo magneto” koji pravi otpreske za karoserije, sklopove i ogibljenja - izjavio je ministar ekonomije Nebojša Ćirić.
Izvoz proizvoda vezanih za automobilsku industriju ove godine biće 2,5 milijardi evra. Dolazak kompanije “Fijat” i proizvodnja novog modela „l zero“, koja je u 98 odsto namenjena prodaji na tržištu Evropske unije i Amerike, vredeće 1,5 milijardi evra, ali će izvoz komponenti i delova za automobile doneti još milijardu evra prihoda. To će da čini trećinu ukupnog izvoza Srbije.
Eksperti iz Ministarstva navode da je Srbija u najpovoljnijem položaju za auto-industriju jer ima posebne povoljnosti za izvoz u Rusku Federaciju. Gotova vozila nisu na režimu slobodne trgovine sa ovim velikim tržištem, ali zato delovi i komponente jesu. Proizvođačima delova ide u prilog i povoljno okruženje jer u Rumuniji, Mađarskoj, Češkoj i Slovačkoj postoje fabrike automobila koje traže delove za svoja vozila.
Svakog radnika koji će raditi u “Fijatovoj” fabrici automobila u Kragujevcu, opsluživaće, prema svetskim standardima, još četiri radnika koji će biti uposleni ili u fabrikama delova ili u logistici. “Fijat” traži i firme koje će obavljati transport, održavati mašine i postrojenja, ali i koje će da prave hranu za radnike. Zato je jasno da će sa početkom proizvodnje u Kragujevcu posao dobiti oko 10.000 radnika.
Da je povratak “Fijata” u Srbiju bio pravi mamac za firme koje se bave proizvodnjom delova za automobile, potvrđuje i primer korejske „Jure“, koja je napravila četiri fabrike u Srbiji a sve proizvode plasira za „Kiju“ i “Hjundai”. Tu je i “Grah automotive” koji pravi delove za “Mercedes”, “Audi” i “Porše”.
Direktor Automobilskog klastera Srbija Igor Vijatov kaže za “Blic” da je u Srbiji aktivno oko 100 proizvođača delova za vozila.
- U našem klasteru ima 40 proizvođača i oni su ove godine od izvoza zaradili 400 miliona evra. Samo jedna firma iz Srbije radi za “Fijat” kao dobavljač delova za prvu ugardnju i to je „Promotor irva” iz Kragujevca, koja pravi dizalice. Ostali rade za izvoz, što je dobro. Cilj nam je da naše firme ne rade direktno za „Fijat“, već za njegove dobavljače koji će uglavnom biti u okolini Kragujevca - kaže Vijatov.
Prema ugovoru sa “Fijatom” do kraja 2013. godine pet odsto svih rezervnih delova potrebnih za automobile koji se prave širom sveta pod imenom ove kompanije, biće proizvedeno u Srbiji.
Izvor: Blic