Trenutno se nalazite na strani: Vesti Info Kultura Izložba bi se zvala ROV - TRENCH
 
 

Izložba bi se zvala ROV - TRENCH

Otvaranje izložbe fotografija uglednog profesora Đorđa Odnovića iz Beograda pod nazivom ROV-TRENCH. Posvećena je našim ratnim bojištima iz prvog svetskog rata i kako sad izgledaju. Izložba će biti otvorena 19. oktobra u 20 sati u Galeriji "Mostovi Balkana".

 

Bitka na Drini 1914 – 1918 / Zapostavljeno mesto u istorijskom sećanju, poseduje jasno određen identitet u datumima i stradanjima, legitimitet čije podatke merimo žrtvama. Ukoliko se bavimo ovakvim mestima, ona postaju psihološke kategorije, podvrgnute raznim uticajima od ideoloških do kulturnih.

Ovakva mesta u istorijskom kontekstu pokazuju svest društva, objašnjavajući da li njihova funkcija polako bledi, ili je za budućnost zaboravljena. U vremenu u kome je samo promena konstantna, memorije pojedinaca u okvirima nacionalne istorije, trpe uticaje kompleksnog suočavanja sa mestima na kojima za navek počivaju kosti predaka pokošenih na bojnom polju.

Tanka crvena linija, 2015, ink-džet print, 115 h155 cm

Dolomiti – ratni album

Ovo je kratka storija o nepoznatom ratniku, specifičnom istraživaču, pronalazaču lepote prirode unutar velikog ratnog sukoba i stradanja. Diviti se veličanstvenosti prirode u takvom trenutku, svakako postaje posebna psihološka kategorija, van domašaja ideoloških shvatanja i predrasuda. Danas, posle stotinu godina takav dokument oživljava uspomene na zapostavljena mesta istorijskog sećanja, koja dobijaju na značaju, postaju iskaz o stvarnosti, a sam čin snimanja govori o postojanju jedne emotivno mentalne refleksije.

Vrhovi Dolomita su mesta koja svedoče o stanju kolektiva, posebno pojedinca, o njegovom poimanju života u susretu sa lepotom, koja je u potpunoj suprotnosti sa ratnim razaranjima tih godina 1915 / 1916. U trenucima kada nestaju životi, nastaju fotografije. Pažljivo složene u ``ratni album``, svedoče o večitoj borbi, dobra i zla, kada lepota postaje neprolazna životna činjenica. Koristeći taj album kao polazište za svoj rad, neumitno praćen emotivnim nabojem, nastavljam neverbalnu, ali kreativnu komunikaciju sa nepoznatim ratnikom minulih ratova.

Dolomiti, 2017, 12 želatinsko srebrnih fotografija na staklu 20 h 20 cm, pojedinačan format, drveni nosači sa led svetlom,

ROV Fotografija kao kreativna strategija beleži još uvek vidljive rovove na terenu planine Gučevo. Na tim visovima, 7. septembra 1914. godine počela je najstrašnija bitka Velikog rata. Braneći ova mesta, tokom 55 dana krvavih borbi, žrtvovale su se hiljade srpskih vojnika.

Kota 708, 2015, poliptih od 56 srebrno-želatinskih fotografija, 105 h 200 cm Zaboravljena mesta, Kota 708, Eminove vode i Mačkov kamen, kriju zemunice i rovove, i do danas uočljive pogotovu zimi kada kopni sneg. Simbol čistote, sneg, već 100 god. pokriva grobove srpskih heroja.

Rov 1, 2018, želatinsko – srebrna fotografija, 103 h 65 cm

Rov 2, 2015, digitalna fotografija na alu-bondu,

Zaboravljen ratnik, želatinsko – srebrna fotografija, nepoznatog autora iz vremena Prvog svetskog rata, Jedini nemi svedoci iznad Gučeva bili su oblaci.

Oblaci, 2015, ink-džet fotografija na alu-bondu, 100 h 100 cm

KOTA 708

Prvi svetski rat tematska je okosnica i nove izložbe beogradskog fotografa Đorđa Odanovića čiju će pažnju naročito privući danas pomalo zaboravljena priča o bici na Gučevu i borbi „prsa u prsa“ srpske i austrougarske vojske na koti 708. Prizor nemog, spokojnog planinskog krajolika uvod je u autorovu svojevrsnu vizuelnu studiju mesta snažno i trajno označenog okrutnostima rata, razaranja i ljudskog stradanja. Šumski ambijent nekada od artiljerijske vatre potpuno spaljenog Gučeva na specifičan način komemoriše dramatične događaje iz prošlosti, skrivajući i čuvajući u svom biotopu još ponešto od autentične infrastrukture bojnog polja i borbenih položaja. Naizgled običnu pejzažnu situaciju, Odanović analognom tehnikom beleži ili preciznije dekonstruiše kroz 56 kadrova, referišući tim postupkom pre svega na broj dana intezivne vojne odbrane strateški važnog područja čiji istorijski značaj i kompleksnu poziciju u društvenim, ideološkim, kulturnim recepcijama promišlja i u kraćem tekstualnom sadržaju koji intergriše u dodatni, odnosno poslednji fotografski zapis. Spojeni u jednu celinu crno-beli fotografski snimci će za finalni vizuelni efekat imati blago distorziranu sliku predela emanirajući na izvestan način poseban karakter prostora određenog drugačijom vrstom iskustvenosti i psihološke percepcije.

Dalju tematsku i koncepcijsku razradu Odanović donosi u radu Tanka crvena linija birajući ovaj put za motiv pored planine Gučevo i pogled na reku Drinu. Impresivan pejzaž, naglašen kontrastnim odnosima crno-belog autorovom naknadnom intervencijom upisivanja i markiranja crvenom bojom niza imena srpskih vojnika, metaforički je poentiran u priči o pojedinačnim herojstvima svih onih čiji su životi zauvek izgubljeni u Gučevskoj, ali i drugim bitkama Velikog rata. Sledeću grupu radova u postavci umetnik otvara jednostavnim prizorom neba i oblaka, nemih svedoka “rovovske vojne”, akcentujući još jednom hromatskim vrednostima crvene boje njihova moguća simbolička značenja u interpretacijama inteziteta, drame i neizmerne humane tragedije koja se odvijala na zemlji. Kao direktna spona sa istorijskim razdobljem u konstelaciji izloženih radova naći će se i arhivska fotografija nepoznatog oficira snimljena u privatnom fotografskom ateljeu u Bitolju. Uvođenjem autentičnog dokumenta iz epohe Odanović u fenomenu tada sve prisutnije ratne portretske fotografije ukazuje na poseban status koji je fotografski medij počinjao da ima, ne samo u smislu faktografskog beleženja surove realnosti, već kao i važan emotivni posrednik u ličnim sećanjima i vezama vojnika i njihovih porodica.

Autorova tematska posveta Gučevskoj bitci i Prvom svetskom ratu za ovu priliku zaokružena je video radom koncipiranim u osnovi kao niz sekvenci dinamike terena i atmosfere prirodnog okruženja samog lokaliteta. Sniman tokom tri godišnja doba, video u fragmentima eksterijera i vremenskih promena, pažljivo biranim vizuelnim i zvučnim detaljima flore i faune, povremenim i kratkim pojavljivanjima likova vojnika uobličava i idejno sumira zamisao čitave izložbe koja posmatraču treba da približi kompleksnu traumatsku memoriju jednog mesta. Sagledana u celini izložba Đorđa Odanovića u mreži veza i odnosa izloženih radova postaje svojevrsni prostor sećanja na čuvenu bitku i njene aktere, ali i na druge istorijske događaje i narative rata koji će doneti velike društvene, političke, ekonomske i kulturne promene Evropi i svetu.

Dodaj komentar

Svi komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Na ovom portalu govor mržnje je strogo zabranjen. Ime i e-mail adresa su obavezni za sve neregistrovane korisnike sajta.
Zadržavamo pravo izbora komentara koji će biti objavljeni.


Sigurnosni kod
Osveži