Trenutno se nalazite na strani: Vesti Info Kultura Izložba “Gužva“ u Gradskoj galeriji Mostovi Balkana
 
 

Izložba “Gužva“ u Gradskoj galeriji Mostovi Balkana

Slika ’Gužva’ programska je platforma survavanja u intenziviranje izobličenih natrpanosti i skaradnih fantazmagoričnih groteski. Odmicanjem i zrenjem alternativnih ili post - avangardnih izvoda uputno je pokrenuti čak i vremenski krajnje udaljena predstavljačka načela moralizatorskih i sarkastičnih trenutaka.

 

Istaknuta prevratna dela koja sadrži flamanska umetnost 16. veka, pre svega najpoznatija kroz Brojgelova (P.Brueghel) ulja na dasci, crteže i bakroreze eksponiraju užase i frenetičnost narodnih moralizatorskih tiskanja, sabijenosti i snalaženja u nevoljnim pogođenostima sudbinom. Tadašnja izrazito ponesena anatomska sabijanja kao parabole, poput Dečjih igri ili Milosti pružaju se u eksterijerima gde su se tada i odvijale društvene igre, vašari ili, isto tako mitski i biblijski užasi poput Pokolja nevinih. Fantazmagorični preobražaji bića skaradnih monstruoznih oblika, razjapljenih ždrela unutar lokalnih strašnih sudova data su usred zabave, veselja, strasti i maskiranih gramzivih sodomija.

U minulom protestantskom okrilju takve brojgelovske popularne narodne mas kulture, posle iscrpljujućih verskih ratova ukopane su predstavljačke osnove svođenja bilansa čovekolikih podlosti i izopačenja. Međuigre anatomskih spojeva koje su postavljene na takvim društvenim poprištima, kao u današnjim špijunskim, političkim ili kartel ratovanjima stiču nehotične, razrađene slikarske principe sabiranja i to svega što se opažajno i s anatomskim iznenađenjima i deformacijama može izvesti.1 Otud se i posle više decenija, u javnim ispoljavanjima kako kulture tako i estrade Republike Srbije, kao i južnoslovenske regije, unutar pobesnelosti kao i bola današnjice, u tim prećutanim advertising smenama na užasne vesti i satiranje ljudske vrste, kroz dela Đileta Markovića odaje barokizujuća slikovita pouka. Energični crtački ritam, intenzivna izobličenja i ogoljavanje nevidljivih odnosa su dokazni imaginarium predstava koje se pružaju kao teorijsko opravdanje tekuće epohe antropocena, te zagađenosti današnjice, što se razigrano javljalo i na drugim slikarevim delima. Razgraničenosti izuvijanih linija i vibrantna napetost upućuju na izlomljenost kojim se iskazuje telo u prostoru slike. U pojedinostima stripovske karikirane anatomije i rekvizita dolazi do personifikovanog, ponegde i doslovnog pretvaranja u zombije ili skrivene kiborge društvene pogođenosti što pokazuje veliki broj figurativnih rešenja, sa senkom od Marvel stripa do crne hronike. Preteča te udešenosti čini lavirintski grafizam preplitanja u delu ’Gužva’. Raspon koji umetnik svojstven poigravanju modusima slikarstva čvrste ivice (hard-edge) poretka ulaže, očigledno dinamizuje koloplet društvenog apsurda. Izlomljene figure manijakalno izobličene duhovite morfološke razuzdanosti odlikuju se po slobodama underground stripa, briljantnim i zacenjenim sklapanjima predmeta i učesnika.

Primeri prekršaja su sa slikarske strane uzorni: zrela faza Filipa Gustona (Philip Guston) ili, isto tako figurativne ekspresije nemačkih divljih slikara postmodernizma koji su proneli nasleđe multipredmetnosti Nove figuracije. U osvešćenom raspoznavanju datog trenutka i etapama duševnih doživljaja okruženja i poretka, kapitalizma, prikrivenih totalitarnih ideologija, podjarmljenosti i poriva, Srđan Đile Marković rezolutno iznenađuje doslednom predanošću. Tok visprenih slikarskih i crtačkih kompozicija, u raznim varijacijama dokazuje umetnika kao vlastitog pronalazača lucidnog slikarskog senzibiliteta. Fantomske figurativne pojave njegovih rešenja pogotovo u kompoziciji ’Gužva’ date su u nesputanosti teatra mase, u udvostručenjima, skraćenjima, sabijenosti i preklapanjima. Njegovi crteži i slike, svi ti incidenti lake prepoznatljivosti i demonskih okolnosti upozoravaju na svoje mentalno prisustvo i mogućnost razotkrivanja. Odaju nam - otvoreno ili posredno - raspusnost nagona i nasilje unutar situacija gde svi prinudno sudelujemo.

Dodaj komentar

Svi komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Na ovom portalu govor mržnje je strogo zabranjen. Ime i e-mail adresa su obavezni za sve neregistrovane korisnike sajta.
Zadržavamo pravo izbora komentara koji će biti objavljeni.


Sigurnosni kod
Osveži