Trenutno se nalazite na strani: O Kragujevcu Ekonomija Privreda Smena generacija u auto-školama
 
 

Smena generacija u auto-školama

Polaganje vozačkog ispita po novom pravilniku nije ni teže, ni skuplje, a gotovo svaka druga auto-škola u Kragujevcu neće moći da zadovolji njegove uslove.

To će za posledicu imati prestanak rada verovatno blizu polovine kragujevačkih auto-škola. Acu Zlatića, vlasnika škole „Via vita Zlatić“, zatekli smo s knjigovođom u razgovoru o gašenju firme.

- Sa iznajmljivanjem poligona i drugim visokim troškovima, to će biti čist gubitak, čak i ako imate svoj auto za obuku. Smanjen je i priliv kandidata i biće potrebno bar šest meseci rada da se pokrije taj procep. Treba izdržati taj period. Prekjuče smo imali sastanak, gde su nam rekli da ko do 25. oktobra ne preda zahtev za dobijanje nove dozvole za rad, smatraće se da ne postoji. U Kragujevcu su se već ugasile tri auto-škole, a sigurno će još sedam ili osam – kaže Zlatić za Šumadijapress.

U Kragujevcu, inače, posluje oko 30 auto-škola. Vlasnik škole „Manona“ Novica Velić veruje da se neće obistiniti prognoze da će 95 odsto škola prestati da postoji, već smatra da će rad nastaviti između 10 i 12 kragujevačkih škola. Prema njegovim rečima, u ovom trenutku samo tri ili četiri škole ispunjavaju sve uslove pravilnika.

On kaže da uslovi pravilnika jesu strogi, ali da je auto-školama ostavljeno dovoljno vremena da se pripreme.

- Normalno, spremamo se cele godine za ovu promenu. Spremamo prostor, kadrove, vozila. To nije bilo moguće isfinansirati iz akumuliranog profita, već smo morali da uzmemo i kredit od 15.000 evra. Treba mnogo novca i mnogo vozila, za svaku kategoriju. Uzeli smo kamion veće nosivosti, zajedno sa prikolicom veće nosivosti. Za kategoriju „A“, u obavezi smo da imamo četiri motora. To je veliko ulaganje – kaže Velić.

Pravilnik obavezuje vlasnike auto-škola da nastavu drže na poligonima dimenzije 51×7 metara i u učionicama površine 25 kvadratnih metara. Pored učionice, auto-škola je obavezna da ima i posebnu prostoriju za administrativne poslove površine osam kvadrata. Prema Velićevim rečima, prostor za učionicu i kancelariju je mnogo veći problem od poligona, i mnoge škole ne mogu da ga obezbede.

Do kraja godine, postignuto je prelazno rešenje da se kao poligon za obuku vozača koristi teren za male sportove kod hale „Jezero“. Iznajmljivanje ovog prostora, kragujevačke auto-škole u ukupnom iznosu plaćaju 70.000 dinara mesečno.

- To je lepa površina i ako i posle Nove godine nastavimo da je koristimo, to će biti jedan od najboljih poligona u Srbiji. Biće obeležen po novim standardima, blizu je centru, tako da je zgodan za obuku vozača. Na tom mestu su, inače, povremeno luna-parkovi i, ranijih godina, klizalište, tako da bi namena ovog prostora za obuku vozača bila primerenija, a i škole bi plaćale zakup tokom cele godine – kaže Velić za Šumadijapress.

Velić, takođe, smatra da će u radu auto-škola u narednim mesecima nastati izvesni vakuum. Veliki broj kandidata iskoristio je „povoljnosti“ starog načina polaganja vozačkog ispita i prijavio se za obuku do 25. oktobra prošle godine. Međutim, prema njegovom mišljenju, polaganje vozačkog ispita po novom pravilniku neće biti ni značajno jeftinije, ni znatno teže.

- Cena je približna, najavljivali su da će biti oko 70.000 dinara, a u stvari je nešto više od 50.000 dinara. Teorijski testovi su lakši, prilagođeniji, sa ponuđenim logičnim odgovorima, a i na praktičnoj proveri ima više „popuštanja“, tako da polaganje vozačkog ispita uopšte nije teže – tvrdi Velić.

On još dodaje da proces osposobljavanja za upravljanje motornim vozilima sada traje nešto duže, jer umesto 10 ili 20 kandidata, koliko je ranije u jednom danu izlazilo na praktični deo vozačkog ispita, prema novom pravilniku na „polaganje vožnje“ može da izađe maksimalno sedam ili osam kandidata.